TRAIAN BĂSESCU: În ceea ce priveşte creşterea încrederii în capacitatea zonei euro de a face faţă crizei, datoriilor suverane, legal, sunt două posibilităţi - una vizează modificarea tratatului în baza articolului 48 la articolul 136, de asemeni ar putea fi modificat şi protocolul 14 al tratatului.
O a doua variantă care nu implică modificarea tratatului este amendarea protocolului 12 al tratatului. Pentru moment, poziţia noastră implică amendarea protocolului 12 iar într-o fază ulterioară, când va exista consens, se va trece la modificarea articolului 136 şi a protocolului 14.
Ar trebui modificat protocolul 12 şi să impunem prin decizia 127 a unui calendar de atingere a unui grad de îndatorare de maxim 60%. Trebuie impus şi un maxim de deficit de 3%.
Fiecare stat ar trebui să aibe stabilit mecanismul de creştere al veniturilor şi de diminuare a cheltuielilor în aşa fel încât, la sfârşitul anului, să se poată încadra în deficitul de 3%. Indiferent cine face datoria respectivă, sunt câteva state care plătesc.
Trebuie introdus un mecanism de datorie a statelor. Nivelul datoriei trebuie cunoscut pe întregul spaţiu euro.
Aceste variante, care sunt adoptabile rapid, ar avea darul de creştere a încrederii, de scădere a deficitului şi a gradului de îndatorare. Statele nu ar mai sta pasiv după depăşirea deficitului.
De asemeni, cand vorbm de o guvernanţă economică la nivel european este clar că ar trebui datămult mai multa putere CE şi susţinem acest lucru dar e important de făcut altfel decât prin modificarea tratatelor Uniunii. Soluţia imediată este revizuirea, completarea protocolului 12 al tratatelor uniunii care vizează procedura aplicabilă deficitului excesiv, să intrăm într-un proces de negociere cu modificare limitată a tratatelor Uniunii.
Experienţa ne arată că modificarea tratatului ar lua cel puţin un an jumătate iar state