Parintele CalistratMotto: "Si Cuvântul S-a facut trup si S-a salasluit între noi si am vazut slava Lui, slava ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar" (In. 1,14); "Si în vremea aceea, Mladita cea din radacina lui Iesei va fi ca un steag pentru popoare; pe Ea o vor cauta neamurile si salasul Ei va fi plin de slava" (Is. 11,10)
Neascultarea vechiului Adam a despartit pamântul de cer, a îndepartat pe om de Dumnezeu si a închis poarta Raiului. Dar Înomenirea Lui Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, Noul Adam, este acea fericita scara care a unit din nou cele pamântesti cu cele ceresti, care a împacat pe om cu Dumnezeu si a redeschis poarta mântuirii: "Era o scara, sprijinita pe pamânt, iar cu vârful atingea cerul; iar îngerii lui Dumnezeu se suiau si se pogorau pe ea" (Fc. 28,12); la trezirea din visul sau, patriarhul Iacov a simtit taina în toata adâncimea ei: "Si, spaimântându-se Iacov, a zis: Cât de înfricosator este locul acesta! Aceasta nu e alta fara numai casa lui Dumnezeu, aceasta e poarta cerului!" (Fc. 28,17). Asa cum ne arata Sfântul Apostol si Evanghelist Ioan, aceasta taina s-a savârsit numai din preaplinul iubirii de oameni a Lui Dumnezeu pentru lume: "Caci Dumnezeu asa a iubit lumea, încât pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat" (In. 3,16). Toata taina Întruparii este plina de miez dumnezeiesc, astfel încât nimeni dintre oameni nu poate patrunde cu mintea sensul Tainei si felul în care a-toate-Vazatorul Dumnezeu a pregatit desertarea dumnezeirii în plamada omeneasca pentru ca Cel Neîncaput sa ia chip de om. Cercetând "Apocalipsa" Sfântului Ioan, gasim scris: "Am vazut apoi, în mâna dreapta a Celui ce sedea pe tron, o carte scrisa înauntru si pe dos, pecetluita cu sapte peceti" (Ap. 5,1). În înteles duhovnicesc, "scrisa pe dinauntru" înseamna ca este vorba despre lucruri tainice, doar de Dumnezeu stiute (nedescoperite noua, neîntelese