Foto: Christian Silva / Intact Images În cazul obligativităţii echipării autoturismelor cu anevlope de iarnă din nou este vorba despre o idee bună aplicată prost.
Consecinţele imediate? Importuri uriaşe de anvelope second-hand ieftine, proaste şi uzate, care la primăvară vor fi aruncate la gunoi, sporind poluarea. Marea majoritate a şoferilor nu şi-a permis cauciucuri noi, foarte scumpe. Ca de obicei, legea a avantajat firmele şi şmecherii cu maşini de lux care, vorba ceea, numai dacă „se strâng o dată la şireturi” pot echipa o întreagă flotilă de SUV-uri şi limuzine cu anvelope de 500 de euro bucata. Nu s-a luat în calcul mentalitatea acestor şmecheri care poate învinge şi cele mai avansate sisteme de siguranţă a traficului la pachet cu regimente întregi de agenţi de la circulaţie. Au fost avantajaţi şi importatorii de anvelope noi şi scumpe. Ar fi fost mai bine şi mai corect ca importatorii de maşini şi dealer-ii să fie obligaţi ca atunci când vând cuiva o maşină, s-o dea şi cu anvelope de iarnă şi de vară – în loc de tot felul de alte gadgeturi de fiţe.
Mi-am cumpărat maşina în 2006. De atunci şi până în vara acestui an am circulat cu cauciucurile ei originale, standard, de vară. În august mi-am cumpărat cauciucuri noi, tot de vară. Nu am avut bani să-mi iau şi de iarnă, iar pe atunci nu se ştia clar dacă chiar se va impune obligativitatea lor. Niciodată nu am avut vreo problemă – minoră sau majoră – legată de condiţiile de trafic de iarnă. Soţia mea la fel, precum şi mulţi alţi prieteni de-ai mei. De ce? Cred că răspunsul este unul singur: CÂND NE-AM SUIT LA VOLAN NE-AM PUS CREIERUL LA TREABå ŞI AM FOST RESPECTUOŞI. Cu noi, cu ceilalţi, cu vremea, cu drumul, cu copacii, gardurile, trotuarele, gropile, cu pietonii, bicicliştii, motocicliştii şi tot ce mai întâlneşti în trafic. N-am călcat niciodată nici măcar un şoarece, şobolan, pisică sau câine.