Directorul de scenă Victor Ioan Frunză şi scenografa Adriana Grand au lansat de curând la apă un proiect ambiţios. Este vorba despre spectacolul „Îngeri în America" (pe textul devenit simbolul deceniului '80-'90 al dramaturgului Tony Kushner) montat la Teatrul Metropolis, un diptic ce va fi reprezentat în două episoade.
Textul lui Tony Kushner e format din două piese: „Sfârşitul lumii e aproape" şi „Perestroika". Publicul le poate vedea în două seri consecutive. Despre acest demers teatral am vorbit şi noi cu regizorul Victor Ioan Frunză.
Victor, spune-ne cum ai ajuns la formula de teatru în serial?
Victor Ioan Frunză: Cele două episoade din „Îngeri în America" pot fi privite şi împreună şi separat. Sunt două piese distincte, prima a apărută în 1993 şi s-a jucat ca atare, cea de-a doua în 1994. Nu e important dacă s-a mai făcut sau nu aşa ceva, valoarea unui demers artistic nu constă în noutate, dar pot să spun că este totuşi prima oară în România când aceste texte sunt puse în scenă în integralitatea lor. E un lucru important pentru că „Îngeri în America" a fost inclus în topul celor mai bune zece texte ale secolului XX. A mai fost jucat integral la Teatrul Naţional din Londra, dar spectacolul emblematic pentru acest text este cel făcut de Warlikowski pentru Festivalul de la Avignon, spectacol care avea cinci ore jumătate. Dincolo de demersul cultural,e şi un act de curaj să „cânţi" o astfel de „simfonie" acum când oamenii nu mai au răbdare.
Ai avut anumite chei de lectură?
V.I.F: Am urmat indicaţiile autorului ca toate rolurile să fie jucate de doar opt actori care să interpreteze mai multe personaje. Mi s-a părut că reflectă viziunea lui asupra textului pentru că nu degeaba anumite personaje trebuie interpretate de un singur actor.
Trebuie spus că autorul nu se joacă doar cu personajele, ci şi cu sexele lor.
V.I.F: Exact. Da