Criza economică a adus modificări importante în comportamentul consumatorului, iar aceste schimbări aduc consecinţe semnificative pentru toate companiile cu expunere directă către client. Pentru a rămâne în atenţia cumpărătorilor, companiile vor fi nevoie să treacă prin transformări radicale, astfel încât să se plieze pe cerinţele consumatorilor, arată concluziile raportului Ernst & Young.
Ce tendinţe s-au evidenţiat în rândul consumatorilor
Consumatorul de azi trece printr-o metamorfoză radicală, devenind un adevărat “cameleon”, iar potrivit studiului Ernst & Young s-au evidenţiat următoarele tendinţe în rândul consumatorilor:
Spargerea graniţelor în segmentarea de piaţă
“Consumatorul cameleon” are o personalitate în continuă schimbare, care sfidează limitările segmentării tradiţionale de piaţă.
Acest consumator are preferinţe şi faţete contradictorii: face cumpărături online, dar pretinde contact personal cu cei de la care cumpără, cere cu insistenţă servicii individualizate, dar comunică în grup pe site-uri de socializare.
Loialitatea faţă de brand: o monedă globală cu două feţe
S-a remarcat o divizare pe regiuni în privinţa loialităţii faţă de brand. Dacă, în pieţele emergente, brandurile sunt tot mai susceptibile în a influenţa decizia de cumpărare, consumatorii occidentali sunt mai schimbători şi manifestă o loialitate tot mai scăzută faţă de brand, provocând astfel companiile să găsească noi metode de a-şi atrage clienţii.
La fel ca în cazul refuzului de a se lăsa încadrat în segmente predefinite, loialitatea „consumatorului cameleon" faţă de o anumită marcă devine din ce în ce mai slabă. Acesta îşi caută singur informaţiile şi ia singur deciziile.
Consumatorul vrea comunicare cu caracter personal
Încrederea consumatorului migrează tot mai mult dinspre canalele tradiţionale de comunicare în masă către