Foto: Thinkstock În ultimul timp, au apărut o mulţime de parfumuri noi, inovative, dar şi controversate, care au arome dintre cele mai diverse; multe dintre ele sunt inspirate din gastronomie, cum ar fi parfumurile cu miros de friptură sau de... cartofi prăjiţi. Dar ideea de a asocia provocările olfactive cu cele gustative nu este nouă în parfumerie. Doar că parfumerii din vechime alegeau mirosuri mai rafinate.
Una dintre aceste arome, folosită încă de la începuturile parfumeriei, este cea a bomboanelor şi dulciurilor. În ziua de astăzi, aroma se foloseşte cu precădere pentru parfumurile pentru copii, dar foarte mulţi specialişti o adaugă, ca notă specială pentru fragranţele lor, încercând să evoce amintirile frumoase ale copilăriei. Una dintre moleculele sintetice folosite azi în paleta parfumerului modern poartă numele de „Car-en-sac”, denumită aşa după unul dintre dulciurile renumite ale Franţei, ce combină aroma de lichior cu cea de vanilie.
Car-en-sac nu este singurul dulce care i-a inspirat pe creatorii de parfum de-a lungul vremii. Anisia Bella de la Gueralain este unul dintre parfumurile care parcă tocmai a fost scos dintr-o cutie de dulciuri, iar aroma lui principală este una care aminteşte de o bomboană renumită în istorie, Anis de Flavigny.
Bomboana are o poveste a ei. A fost creată, pentru prima dată, la începuturile Evului de Mijloc, în anul 719, la Abaţia din Flavigny. Se spune că, mai târziu, Ludovic al XIV-lea ar fi îndrăgit atât de mult aceste bomboane, încât avea mereu la el o cutie. După Revoluţia Franceză, reţeta originală a fost împărţită între opt confecţioneri de bomboane din zonă. Din 1821, bomboana începe să fie produsă şi de cofetari din zona oraşului Verdun, aşa că este numită „Anis de Flavigny ou de Verdun”. Din 1923 a rămas un singur manufacturier acreditat pentru aceste specialităţi, Maison Troubat, care s-a reî