Una din principalele ţinte ale acţiunilor de combatere a consumului de tutun o reprezintă copiii şi adolescenţii, potrivit unui comunicat de presă remis redacţiei. După cum spunea un reprezentant al unei companii de tutun, încă din 1981, "adolescentul de azi este potenţialul consumator zilnic de mâine", motiv pentru care "este important să ştim cât mai multe posibil despre caracteristicile fumatului la adolescenţi".
Producătorii de tutun au dezvoltat produse noi, atragătoare pentru copii, adolescenţi sau adolescente, vezi aromele de ciocolată sau mentă sau ţigările slim, ultra-slim, colorate, în pachete asemănătoare rujurilor. Cei care îşi doresc ca, în principal copiii să nu se apuce de fumat şi să nu devină dependenţi de această boală cronică, pot cauta soluţii în motivele pentru care aceştia sunt atraşi de tutun.
În ultimi 10 ani, românii au trecut printr-o transformare pozitivă. Studiul GATS, realizat de Ministerul Sănătăţii, sub îndrumarea metodologică a Organizaţiei Mondiale a Sănătatii, arată că, în 2011, mai puţini români fumau zilnic şi, mai puţini fumau acasă. Dacă în 2003, 50% dintre adulţii cu vârsta între 15 şi 60 de ani declarau că au fost expuşi acasă fumului de ţigară în ultima săptămână, în 2011 procentul a scăzut la 35,4%. O explicaţie este şi scăderea numărului total de adulţi fumători. Totodată, mass media, prin acţiunile de informare, a jucat un rol important: dacă în 2003 doar 65,6% dintre adulţi menţionau că au văzut emisiuni despre efectele negative ale fumatului, în 2011, procentul lor a crescut la 83,6%.
Dr. Magdalena Ciobanu, Coordonator Program National Stop Fumat, a declarat: "Dacă părinţii încep să facă ei înşişi ceea ce le cer copiilor lor, adică fie renunţă la fumat, fie măcar nu fumează acasă, dacă mass-media şi medicii îi informează pe părinţi şi pe copii despre efectele fumatului, dacă autorităţile statului iau