La fel ca-n blockbuster-ul "Speed", transportul local e ca un autobuz scăpat de sub control: dacă accelerează riscă să derapeze în faliment, dacă încetineşte este aruncat în aer de nemulţumirea localnicilor.
Puşi la "volan", primarii localităţilor din mediul rural trebuie să asigure deplasarea navetiştilor, dar nu au nici cel mai mic control asupra hardughiei, pentru că foaia de parcurs o scrie Consiliul Judeţean, iar roţile se învârt după voia operatorilor privaţi. Ca să scape din această cursă, primăriile din Zona Metropolitană Oradea s-au asociat cu scopul declarat de a pune mâna pe comandă...
Să treacă la Primărie!
Înfiinţată în luna februarie a acestui an, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Transregio are ca scop îmbunătăţirea transportului în comun din Zona Metropolitană. "Dacă astăzi stabilirea traseelor de autobuz e licitată de către Consiliul Judeţean, iar primarii nu pot interveni în modificarea lor sau a orarului curselor şi nici nu pot da sancţiuni operatorilor, pe viitor se vor putea implica direct", explică Ciprian Barna (foto), directorul Zonei Metropolitane Oradea.
Conform noilor reglementări privind domeniul transportului local, primăriile pot alege între a-şi înfiinţa propria firmă de profil sau a scoate la licitaţie traseele de pe teritoriul lor administrativ. În plus, comunele asociate în Transregio pot încredinţa serviciul direct către OTL. Interesul e reciproc: pe de o parte localnicii beneficiază rapid de condiţii de transport îmbunătăţite fără ca bugetele comunale să-şi dea banii pe autobuze, iar pe de altă parte transportatorul orădean se extinde în judeţ, devenind operator regional după modelul Companiei de Apă Oradea...
Cu subvenţie de la buget
Managerul OTL, Csuzi Istvan (foto), spune că preluarea organizării transportului local de la nivelul CJ la cel al comunelor are numai avantaje. "Având controlu