• "Gara Iasi este un exemplu brav de supravietuire. Cand a inceput construirea ei, in 1870, arhitectul austriac a conceput loggia dupa un model de la Palatul Dogilor din Venetia. Restaurarea de acum respecta imaginea pe care o avea gara prin anii '30", a spus Nicolae Munteanu, arhitect restaurator • Loggia (fatada), construita in 1870 de arhitectul vienez Warter, a fost proiectata in asa fel incat sa respecte modelul celebrului palat venetian
Iesenii se pot mandri ca atunci cand privesc spre Gara Iasi, vad o copie fidela a celebrului Palat al Dogilor din Venetia. Loggia (fatada) construita in 1870 de arhitectul vienezWarter a fost proiectata in asa fel incat sa respecte modelul celebrului palat venetian, aducand o marturie de continuitate in cel mai clar stil neogotic. Chiar si la restaurare s-a avut grija sa se respecte, pe cat posibil, imaginea pe care constructia a avut-o in anii '30. In plus, cladirea statiei Cai Ferate Iasi figureaza in Lista Monumentelor Istorice.
"Da, arhitectura Garii este inspirata de modelul Palatului Dogilor din Venetia", precizeaza Constantin Axinia, director regional la SNTFC CFR Calatori SA. Fatada, copia identica a celei venetiene, a fost distrusa in epoca stalinista de Stefan Paunel, interventia fiind impusa de necesitatea realizarii unui turn care avea in 1953 si o flesa maramureseana din lemn cu o stea rosie in cinci colturi. Aceasta a fost refacuta apoi de colectivul condus de Nicolae Munteanu, in conformitate cu modelul original. S-a incercat, pe cat posibil, pastrarea arhitecturii vechi, incercarea de aducere a acesteia la aspectul sau initial si o interventie minima in structura veche de rezistenta.
"Gara Iasi este un exemplu brav de supravietuire. Cand a inceput construirea ei, in 1870, arhitectul austriac a conceput loggia dupa un model de la Palatul Dogilor din Venetia. Restaurarea de acum respec