Recent, au fost publicate rezultatele unui sondaj CCSB (mai 2012, comandat de Intact Media Group) realizat sub conducerea sociologului Mirel Palada si supervizarea reputatului sociolog prof. Vintila Mihailescu. Subiectul sondajului: "Valorile romanilor". Un amplu rezumat poate fi consultat on-line la www.scribd.com/doc/106281910/CCSB-Values-Ro . In capitolul "Obiectivele studiului. Limitari, Operationalizare", la pagina 7 scrie: "Operational vorbind, ne-am propus sǎ rǎspundem la urmǎtoarele intrebǎri: Ce inseamna Romania pentru romani? Care sunt valorile romanilor? La nivel general? Dar articulat in marile domenii ale vietii? (...)".
Va recomand sa studiati atent acest rezumat - sau chiar studiul in intregime - ca sa nu va lasati apoi pacaliti de viitoarele interpretari patriotarde si ipocrite din mass-media, menite sa manipuleze politic, desigur, rezultatele sondajului intr-o directie sau alta. Autorii studiului au facut o treaba excelenta. Mai presus de toate, apreciez detasarea, onestitatea si neutralitatea lor in interpretarea si prezentarea datelor sondajului.
Daca ar fi sa adaug un subtitlu sondajului, acesta ar suna asa: "Valorile romanilor: Fa ce zice popa, nu ce face popa". Cum, dealtfel, gasim mentionat si la pagina 14: "Este clar cǎ avem de-a face si cu o dozǎ de dezirabilitate socialǎ, de diferentǎ dintre declaratii si comportament de tip «fǎ ce zice popa, nu ce face popa»
Am sa trec direct la concluziile studiului, amendate fiecare in parte, de mine, pronind de la ce vad zilnic in jurul meu si in societate. Astfel, valorile esentiale sunt: 1-Familia. Dar: rata demografica scade vertiginos, exista mai multe divorturi decat casatorii, avem multe drame familiale si familii dezorganizate. 2-Educatia. Daca asta ar fi adevarat, atunci societatea ar fi trebuit sa produca un alt sistem de invatamant - parintii sunt primii dascali