O armată fără o strategie este o armată care şi-a planificat înfrângerea. Or, Zona Metropolitană Oradea a fost înfiinţată cu scopul de a se "bate" la victorie! După luni de discuţii, primarii celor 12 localităţi membre au căzut de acord asupra unui plan comun menit să le accelereze dezvoltarea.
"Portofoliul de proiecte a fost construit astfel încât să nu apară suprapuneri, iar obiectivele au fost propuse conform interesului fiecărei comunităţi", spune Ciprian Barna, directorul Zonei Metropolitane Oradea.
Planuri de viitor
Gestionarea unei localităţi, la fel ca a unei gospodării, se face pornind de la nevoile de bază: apă, curent, canalizare, drumuri. Marea provocare o constituie însă obiectivele specifice de care depinde dezvoltarea ulterioară. "Identificarea obiectivelor fiecărei comune în parte a durat 7 luni. Am organizat în fiecare comună mai multe grupuri de lucru: primarul cu consilierii locali şi funcţionarii publici, profesorii cu învăţătorii şi educatorii, oamenii de afaceri cu directorii de firme, poliţiştii cu preoţii şi tot aşa", spune Ciprian Barna (foto), directorul ZMO.
Obiectivele rezultate au fost apoi discutate la nivelul Zonei, pentru a evita situaţiile în care două localităţi vecine s-ar bate pentru aceeaşi investiţie şi ar pierde amândouă sau, mai rău, când un drum construit ca fiind important într-o comună s-ar opri brusc la intrarea în localitatea vecină. "Corelarea investiţiilor într-o strategie comună până în anul 2020 este foarte importantă, pentru că ne dă măsura dezvoltării unitare a întregii zone", spune Barna.
Pariul pe turism
Fiecare comună şi-a pus la bătaie atuurile. Borşul, de exemplu, mizează pe turism. "Avem deja gaz, canalizare şi străzi asfaltate. Acum trebuie să ne întărim economic prin încurajarea turismului de agrement", spune primarul Batori Geza. Comuna a preluat cele 6 hectare de teren ale fost