Afacerile patronului de la Romstrade şi Blue Air s-au lăsat cu anchete DNA, iar cei care au fost găsiţi vinovaţi, au fost angajaţii statului
La sfârşitul săptămânii trecute, primul manager privat de la Tarom, Heinrich Vystoupil, şi-a dat demisia după câteva zile de la numire.
În acest scandal apare şi numele omului de afaceri Nelu Iordache, un milionar discret care are contracte bănoase cu instituţiile publice. El este patronul Blue Air şi Romstrade şi are o avere estimată la aproximativ 150 de milioane de euro. Managerul privat TAROM s-a speriat după doar o săptămână. Acesta a anunțat că pleacă
De-a lungul timpului, procurorii DNA au deschis împotriva acestuia mai multe anchete de corupţie. Au investigat modul în care Iordache a fost sprijinit de directori din societăţi de stat, şefi de la Fisc sau din ministere.
Toate aceste dosare au fost îngropate. Nelu Iordache a ajuns să fie martor întrun proces în care mai mulţi directori au fost trimişi în judecată pentru favorizarea firmei sale.
Off-shore-urile cipriote
Primele anchete deschise pe numele lui Iordache au început în 2006 şi vizau modul în care Romstrade SRL şi Blue Air beneficiau de sprijinul Elenei Slav Spoială- director executiv adjunct la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Giurgiu. Existau indicii de evaziune fiscală după ce s-au descoperit cheltuieli fictive în contabilitate, pentru a diminua impozitul pe profit.
Mai multe milioane de euro au fost scurse din Romstrade SRL către două societăţi străine: Romstrade LTD (Limasol- Cipru) şi Jaypart LTD (Londra- Anglia). Bani au plecat din România sub forma unor servicii de reclamă, management sau consultanţă. Procurorii au calculat paguba adusă statului la 850.000 de euro.
Elena Slav-Spoială l-a consiliat pe Nelu Iordache cu ocazia controlului făcut de inspectorii din subordine, "a intervenit pe lângă aceştia pentru ac