România se numără printre cele nouă state europene în care spiritul de iniţiativă şi antreprenoriatul se predau târziu, nefiind prevăzute în programa din şcoala primară, aşa cum nu există nici competenţele digitale, în condiţiile în care Europa se confruntă cu rate record ale şomajului în rândul tinerilor, arată un raport publicat luni de Comisia Europeană.
Formarea competenţelor IT, antreprenoriale şi cetăţeneşti deţine un rol fundamental în pregătirea tinerilor pentru piaţa actuală a muncii, dar, în general, şcolile nu acordă suficientă atenţie acestor competenţe transversale, în favoarea competenţelor de bază în domeniul alfabetizării, al matematicii şi al ştiinţelor, potrivit unui nou raport al Comisiei Europene (CE), publicat luni.
Cunoştinţele IT, spiritul de iniţiativă şi cultura civică sunt, în general, formate în cadrul altor discipline la nivelul celor 31 de ţări europene care au participat la cercetare (cele 27 de state membre ale UE, Croaţia, Islanda, Norvegia şi Turcia), fără a le acorda o importanţă specială în programele naţionale.
Asta, în ciuda faptului că Uniunea Europeană (UE) se confruntă cu o rată a şomajului de peste 20% în rândul tinerilor, din cauza pregătirii lor care nu ţine pasul cu cerinţele de pe piaţa muncii: aproximativ 7,8 milioane de tineri din UE sunt needucaţi, fără pregătire şi fără loc de muncă.
Însă, în nouă ţări - Germania, Ţările de Jos, Italia, Grecia, România, Irlanda, Danemarca, Belgia (comunitatea flamandă) şi Croaţia - educaţia antreprenorială nu este prevăzută ca materie de studiu în ciclul primar.
Competenţele digitale nu apar ca fiind abordate în şcoala primară în Croaţia şi în România, cu menţiunea din raport că la noi există o prevedere generală în programa naţională privind utilizarea cunoştinţelor de IT&C în clasele I-IV.
Situaţia se schimbă însă când trecem la învăţă