Inconsistenţa iniţiativelor şi demersurilor legislative recente pentru modificarea cadrului de funcţionare a asigurării locuinţelor din România a produs o stare generală de confuzie atât la nivelul asigurătorilor, cât mai ales în rândul proprietarilor de locuinţe.
Prima confruntare directă între toţi actorii implicaţi în sistemul asigurărilor de locuinţe - autorităţi publice centrale şi locale, CSA, PAID, asigurători şi brokeri -, a avut loc pe 15 octombrie, în cadrul Ediţiei 2012 a ICAR - Forumul Internaţional al Riscurilor Catastrofale. Care sunt principalele probleme, obiecţii şi soluţii propuse pentru clarificarea şi eficientizarea acestei activităţi?
Obligativitatea asigurării locuinţelor în România a venit ca urmare a unei iniţiative politice care a suferit mai multe modificări de-a lungul timpului, în special pe partea de legislaţie secundară.
Aşadar, ne aflăm la doi ani de la implementarea legii şi de la începerea efectivă a activităţii PAID şi totuşi proprietarii de locuinţe nu cunosc foarte clar ce au de făcut, în condiţiile în care România este una dintre ţările europene cele mai expuse la riscul de cutremur, aflându-se pe locul al treilea la nivelul continentului nostru.
Legea, exprimând în esenţă o voinţă a mediului politic, a atras reticenţa mai multor companii din piaţă, care au decis să rămână în afara acţionariatului PAID. Motivaţia a fost una simplă: nu există protecţie socială cu capital privat.
„Dacă vorbim de protecţie socială, PAID ar trebui să devină o societate de stat, susţinută de Guvern", a explicat Cristian CONSTANTINESCU, fostul director general al ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări, în cadrul ICAR Forum 2012. Dovadă stă şi faptul că în toate ţările unde există astfel de structuri, acestea se află în proprietatea şi administrarea statului.
Sabotaţi prin lege
De asemenea, eliminarea din lege a obl