După cum spune zicala "Prost să fii, noroc să ai", hoţii de tablouri din Rotterdam au dat spargerea secolului, fără să ştie însă prea bine ce fură.
Au făcut eforturi să reţină numele pictorilor aşa că şi-au pregătit mai multe indicii. Spre exemplu, au reţinut numele lui Matisse după maşina Matiz.
Iar pe o hârtie aveau scris, cum se aude, Goghen.
Jaful secolului părea operaţiunea unor infractori profesionişti, cunoscători într-ale artei. În doar 2 minute, 7 tablouri de mare valoare au dispărut din muzeul din Rotterdam în octombrie anul trecut. Mare le-a fost însă surpriza procurorilor care anchetează cazul să afle că hoţii nu ştiau nici ce fură şi nici ce valoare au tablourile.
"Ştiu ca este un Matisse pentru ca am reţinut numele asociindu-l cu Matizul şi aşa am ţinut minte cum îl cheama", ar fi declarat unul dintre suspecţi la audierile DIICOT.
Un alt suspect le-ar fi spus procurorilor că şi-a notat numele lui Paul Gaugain după cum se pronunţă în limba română, "Goghen".
Chiar dacă nu ştiau prea multe de artă, cei trei hoţi români ştiau însă CUM să fure. Au băgat ceva foarte subţire prin fanta uşilor muzeului şi au apăsat clapa de deschidere din interior, reusind să dezactiveze în acelaşi timp şi sistemul de securitate cu raze laser. In cateva secunde au intrat in cladire, fără să declanşeze vreo alarmă. S-au dus direct la ţintă şi au ieşit din muzeu înainte să ajungă poliţia.
Din Olanda, hotii au adus cele 7 tablouri in România. Le-au scos din rame şi le-au tinut mai bine de o lună într-o sacoşă de plastic, undeva în localitatea Măcin. Abia mai târziu s-au gândit să le scoată pe piaţă. Au mers tocmai la asistentul lui Catalin Botezatu, cu care unul din hoti crescuse in acelasi sat, ca să-i găsească cumpărător.
"Dogaru s-a dus cu tablourile rulate, puse într-o punga de un