La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică noul proiect de plan-cadru pentru învăţământul primar.[1] În acest context, Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR) îşi reafirmă disponibilitatea de a participa împreună cu toate părţile interesate la o evaluare obiectivă a manierei de predare a religiei în şcolile publice.
Reamintim că anul trecut, în data de 22 martie 2012, asociaţia noastră, împreună cu mai multe ONG-uri preocupate de calitatea învăţământului, a avut o primă consultare cu ministrul de atunci, dl. Cătălin Baba, precum şi cu alţi oficiali de rang înalt din Minister. Din păcate, în urma deselor schimbări de conducere din ultimul an dialogul s-a întrerupt.
ASUR îşi menţine poziţia exprimată şi în urmă cu un an. Pentru a se limita amploarea problemelor generate de predarea confesională a religiei în şcoli trebuie adoptate următoarele măsuri:
Renunţarea la studierea Religiei în toţi anii de şcoală. Legea Educaţiei Naţionale prevede că religia este parte din trunchiul comun în toate ciclurile de învăţământ, dar nu există nicio prevedere legală care să impună ca religia să fie studiată din clasa pregătitoare şi până în ultima clasă de liceu.
Înscrierea copiilor la orele de religie trebuie făcută doar în urma unei cereri exprese a părinţilor şi nu din oficiu aşa cum se întâmplă acum.
La orele de religie să nu se dea note, iar rezultatele evaluărilor la această disciplina să nu se ia în calcul la stabilirea mediei finale.
Elaborarea unui set clar de reguli privind copiii care nu participă la orele de religie pentru a nu depinde de bună-voinţa conducerii şcolii în care învaţă.
„Să nu uităm că din acest an şcolar religia se predă şi la clasa pregătitoare! Planul cadru se elaborează de minister şi se aprobă prin ordin de Ministru. Nicăieri în Legea Educaţiei sau altundeva nu se spun