|n apropierea centenarului Marii Uniri, având de câteva decenii bulevarde cu titluri consonante (Unirii, Libertăţii, Burebista, Decebal...) şi, mai ales, piaţa generos gândită pentru un monument pe măsura evenimentului, nu ne revine altceva decât să susţinem propunerea cea mai ingenioasă. Până acum, Marea Unire s-a sărbătorit în trei puncte cardinale distincte şi aşa a fost firesc. Bucureştiul, de fapt, cum bine i s-a spus de la început, Bucureştii, asimilând rapid cartiere lăturalnice, sate şi comune, este privat de un asemenea izvor de aduceri aminte, de repunere în drepturi a unei conştiinţe naţionale, târziu acceptată ca atare de fruntaşii Europei. Nici acum lucrurile nu merg mai uşor. Simţind fiorul apropierii anului 2018, o seamă de asociaţii naţionale, membrii ai Academiei Române s-au adresat forurilor competente, cu 6-7 ani în urmă, pentru a preîntâmpina negura uitării, pentru a surclasa delăsarea. S-a iniţiat un concurs de soluţii, s-au depus trei proiecte şi juriul, alcătuit din sculptorul Florin Codre, criticul de artă Pavel Şuşară, sculptorul Paul Vasilescu şi arh. Cătălin Cazacu, Ştefan Demetrescu, Florin Necula, Marius Păuniţă, a optat pentru proiectul nr. 2, câştigător ieşind (2007), pentru a câta oară într-un scurt răstimp?, Ioan Bolborea, autorul Caragialianei din faţa Teatrului Naţional şi al multor altor remarcabile monumente. Pasionat al bronzului, sculptorul Bolborea s-a străduit să descopere pe cont propriu tehnicile turnării, stăpânind, în final, nu fără dificultăţi, diferitele procedee de prelucrare şi finisare. De la lut la bronz calea este lungă: suprafeţe aspre, suprafeţe rănite parcă de intervenţia incisivă a eboşoarului, volume compacte, trase, străbătute de goluri, distrugeri, remodelări de x ori în drumul spre perfecţiune. Aici, abstractizarea nu-şi găseşte rostul. Orice fiinţă care trece prin perimet