În acest an, postul Paştelui începe pe 18 martie şi se încheie pe 4 mai. Duminică, 17 martie are loc un eveniment cunoscut şi respectat de către toţi credincioşii, constituind un pas important spre perioada de reculegere şi reţinere ce precede sosirea Sfintelor Sărbători Pascale.
Ne referim la obiceiul numit în popor Lăsata Secului, după care imediat începe Postul Paştelui. Aşadar, duminică se vor mânca ultimele bucate „de dulce” cu brânză , pentru că de luni credincioşii intră într-o perioadă mai lungă de cumpătare şi restricţii.
De fapt, sunt două etape, prima numită Duminica Înfricoşatei Judecăţi, ce a avut loc pe 10 martie, când s-a lăsat sec de carne, precum şi cea mai importantă, Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, atunci când se lăsă sec de brânză. Dacă analizăm puţin semnificaţia denumirii pentru publicul larg, trebuie să spunem că termenul este sinonim cu ideea de uscat, fără grăsime, cu alte cuvinte mâncare de post.
Biserica ortodoxă pune accentual însă pe curăţirea noastră spirituală, pe cumpătare în toate, inclusiv din punct de vedere alimentar. Aşadar, acest „sec” vizează accederea spre o stare spirituală aparte, prin pocăinţă şi rugăciuni, frecventarea bisericii, atitudine de smerenie şi, fireşte, respectarea cu stricteţe a canoanelor impuse în privinţa mâncării. Semnificaţia Duminicii Izgonirii lui Adam din Rai vizează în chip plastic momentul pierderii Tărâmului Fericirii, a Edenului. Dar pe care l-am putea recâştiga, tot simbolic, printr-o atitudine cucernică, prin umilinţă, supunere şi post, care, dincolo de restricţiile culinare înseamnă un serios exerciţiu de voinţă, de stimulare a autocontrolului.
Caii lui Sântoader şi fetele bătrâne
În trecut, sătenii considerau că a venit momentul de cumpănă între Noul şi vechiul An Agricol, având loc felurite ritualuri de „îmbătrânire şi înnoire a ti