Revista online Das Cloud lansează un proiect-experiment care a adus laolaltă o echipă de jurnalişti, designeri şi programatori care au analizat, după un proces ce a cumulat mai mult de 450 de ore de muncă, evoluţia celor mai populare căutări medicale făcute de români pe Google în ultimii 3 ani.
După ce au fost investigate câteva sute de cuvinte cheie din registrul medical, 14 s-au desprins prin interesul mare ce le-a fost acordat de catre internauţii români în anumite perioade din cei 3 ani analizaţi. Acestea sunt: analize medicale, căpuşa, colon help, gripa porcină, helicobacter pylori, hepatita C, lupus, meningita, muşcătura de căpuşă, pancreatită, pojar, rujeolă, scolioză, zona zoster.
Scopul principal al Macroscop este acela de a realiza un portret medical al românului în baza căutărilor pe care le face pe Google iar, în secundar, să încerce să explice modul cum aceste căutări sunt influenţate de factori externi, precum mass media.
Peste evoluţia interesului pentru cei 14 termeni medicali, cel care foloseşte Macroscop poate suprapune evoluţia numărului de articole din presa apărute în aceeaşi perioadă. Datele au fost extrase folosind serviciul de monitorizare Media IQ.
În multe cazuri, articole din presă despre afecţiuni ale unor persoane publice au crescut exponenţial numărul de căutări. Spre exemplu, atunci când în iulie 2011 presa a relatat că Andreea Marin ar fi bolnavă de lupus, căutările pe Google referitoare la aceasta boala au înregistrat un salt de 158,82%, iar afecţiunea actorului Şerban Ionescu a declanşat un interes major pentru ”căpuşă” şi ”muşcătura de căpuşă”.
”Într-o lume digitalizată, jurnalistul are la îndemână cantităţi imense de informaţii pe care le poate folosi pentru a face data-storytelling. Prin graficul interactiv Macroscop, demersul jurnnalistic nu se termină în momentul publicării: e un instrument pe care