Beneficiari ai unui contract avantajos în care dacă stau câştigă mai bine decât dacă muncesc, americanii de la Bechtel se înduplecă greu să renegocieze contractul după cum vrea ministrul Infrastructurii, Dan Şova.
Românii ar putea să mai audă ani buni de acum încolo de firma Bechtel în calitate de aşa zis constructor al autostrăzii Transilvania, după ce credeau în septembrie 2011 că au scăpat definitiv de contractul care, până acum, le-a golit buzunarele de 1,6 miliarde de euro şi le-a adus doar 50 de kilometri de autostradă.
În mare, înţelegerea convenită de Guvernul Boc cu americanii în toamna 2011 prevedea că acestora li se va plăti suma de 115 milioane euro (pretenţiile iniţiale anterioare negocierii depăşind 300 milioane euro), în trei tranşe la finele lunilor decembrie 2011, martie şi mai 2012. În termen de doi ani, adică cel târziu în 2013, aceştia urmau să definitiveze tronsonul 3C Suplacu de Barcău-Borş la un preţ mediu de 6,9 milioane euro pe kilometru, fără a mai avea pretenţii pe celelalte şase tronsoane neîncepute (aproximativ 300 de kilometri din totalul de 400 de kilometri). Înţelegerea însă nu a fost respectată de către partea română. Astfel, cel puţin până la finele lunii iunie, Guvernul plătise doar prima tranşă din cele trei angajate şi deloc din lucrările aferente tronsonului 3C. „Nu ştiu când le pot da banii, asta-mi este marea problemă. Pot să le cer să lucreze în momentul în care le dau şi banii. Acum, v-am spus, am un minus. Nu pot să mă duc să bat cu pumnul în masă atâta vreme cât eu sunt în culpă", spunea în iunie fostul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi.
Înţelegerea din 2011, consfinţită prin HG 943/2011 a Guvernului Emil Boc, a fost încălcată, anul trecut guvernarea Victor Ponta nereuşind să găsească banii necesari după ce a majorat doar în iunie salariile bugetarilor cu 8% şi a început restituirea contribuţii