Pentru că influenţa culturală a Occidentului s-a dovedit copleşitoare după revolta anticomunistă din ‘89, ne-am lăsat confiscaţi de industria comercială a Crăciunului, ca principală sărbătoare creştină a spaţiului apusean. Învierea Domnului, sărbătoarea majoră din creştinismul răsăritean, a rămas oarecum „singură“, în limitele filetiste ale Bisericii Ortodoxe Române.
Fiind Învierea evenimentul mistic fundamental al religiei creştine, nimeni nu se miră de centralitatea sa în cultul liturgic, dar şi în cultura noastră, europeană. E cu siguranţă (statistică) tema cea mai abundent evocată, descrisă, ilustrată sau comentată. În textul Noului Testament, în scrierile patristice, în evoluţia ulterioară a teologiei orientale sau occidentale, în iconografie şi pictură, cu ajutorul sau ostilitatea filosofilor, din tată în fiu, din generaţie în generaţie. Şi sub toate aspectele imaginabile: de la exegeza, filologia şi arheologia biblică, până la... „sindonologie“ (e vorba despre „discursurile“ de orice fel consacrate Giulgiului de la Torino!). De la abordările dogmatice sau poetice, până la cele antropologice şi sociologice. Faptul că Fiul lui Dumnezeu S-a jertfit pe Cruce şi a „înviat a treia zi“ – după Scripturi – este, în definitiv, axa Noului Timp, matricea civilizaţiei în care trăim, cu tot cu afirmaţiile şi negaţiile sale despre esenţa, adevărul sau grozava mistificare a Revelaţiei creştine. Teodrama pascală a lui Iisus Hristos configurează trama sensiblităţii noastre, baza noastră patrimonială, leagănul ideilor prin care descifrăm lumea, condiţia umană, sensul istoriei sau eşecurile şi triumfurile valorilor prin care ne articulăm identitatea. Istoricitatea Răstignirii e certificată nu doar evanghelic. Textul lui Tacitus, Annale, XV, 44,3 atestă, extra muros Ecclesiae, soarta concretă a Celui care a fost, pentru elita greco-romană a