(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 83, aprilie 2013) Salon du livre de la Paris a fost un succes: mii de cărţi vîndute în doar cîteva zile, zeci de mii de vizitatori la standul României şi o foarte bună prezentare în presă a literaturii româneşti contemporane. Însă, dincolo de statistici, dincolo de bucuria meritată a autorilor de a se întîlni cu cititorii lor din Franţa şi de mult aşteptata vizibilitate în presa franceză, rămîn carenţele de comunicare şi de organizare ale noii conduceri a Institutului Cultural Român, evidente - înainte, în timpul şi după tîrgul de carte. Mircea Cărtărescu, Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu şi Neagu Giuvara nu au fost prezenţi la Salon du livre. O absenţă semnificativă care, chiar dacă nu a făcut valuri în Franţa, a ridicat numeroase semne de întrebare în România. Un alt scriitor important, Filip Florian, refuză şi el să colaboreze cu noua conducere a ICR (care s-a grăbit să-l catalogheze drept "intelectual de carton"). Numeroşi manageri culturali şi artişti nu mai vor, nici ei, să realizeze programe în colaborare cu ICR - şi nu se sfiesc să declare public acest lucru. Niciodată pînă acum nu s-a întîmplat ca artiştii să evite tocmai instituţia menită să-i promoveze.
Acum două săptămîni, la Clubul Dilema veche, am discutat despre participarea României la tîrgurile de carte (Göteborg, Torino, Madrid, Paris). Ce şanse au scriitorii români să se impună pe pieţele literare occidentale? Ce rol au politicile culturale? Ce efecte au avut prezenţele româneşti la tîrgurile de carte? Şi - mai ales - la ce să ne aşteptăm în viitor? Discuţia - moderată de Matei Martin - i-a avut ca invitaţi pe scriitoarea Gabriela Adameşteanu, pe Simona Kessler - agent literar şi pe Florin Bican - responsabil, pînă nu de mult, de programele de formare a traducătorilor străini, din cadrul ICR. *** Florin Bican Socoteala de-acasă... După ce a frecventat