Investigaţia a fost iniţiată în 2011, prin conexarea a trei investigaţii deschise în urma unor plângeri din partea mai multor întreprinderi. Acestea au semnalat posibile practici anticoncurenţiale săvârşite de către Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA) şi de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR), prin reglementări tehnice emise în domeniul recipientelor-butelii, se specifică în raportul Consiliului Concurenței pe anul 2012.
În urma investigaţiei s-a constatat că cele două autorităţi au încălcat Legea Concurenţei prin introducerea în cadrul unei prescripţii tehnice a unor prevederi prin care au fost impuse restricţii operatorilor de pe piaţa românească a distribuţiei şi comercializării de GPL de tip aragaz îmbuteliat în recipiente de până la 26 de litri.
„În esenţă, operatorii autorizaţi pentru activitatea de umplere şi comercializare a acestui produs au fost nevoiţi să aibă consimţământul scris din partea operatorilor economici, proprietari ai recipientelor personalizate, pentru a avea dreptul să umple şi să comercializeze pe piaţă aceste butelii. În cazul în care un astfel de acord nu ar fi existat, recipientele ar fi trebuit predate operatorului proprietar. Nerespectarea acestei condiţii ar fi condus la retragerea autorizaţiei de funcţionare a operatorilor cu activitate de umplere şi comercializare de GPL în butelii”, se specifică în raportul Consiliului Concurenței.
Cert este că, efectele asupra mediului concurenţial s-au manifestat diferit în cazul marilor, respectiv micilor operatori economici. „Marii operatori economici, care deţineau stocuri mari de butelii, au avut capacitatea să menţină un flux constant – prin urmare, nu au fost nevoiţi să utilizeze butelii deţinute de alţi operatori şi, implicit, să le solicite consimţământul; în acelaşi timp, re