Rețetele "de la bunica" atrag investiții străine, care pot revigora satul românesc. Sursa: Reuters
În perioada comunistă, copiii și adulții se răcoreau cu socata, o băutură pe bază de flori de soc care este lăsată la macerat cu apă, zahăr şi lămâie și devine, astfel, ușor acidulată. Rețeta a fost transmisă din generație în generație și a intrat chiar și în portofoliul giganților mondiali din industria băuturilor răcoritoare. Așa se face că în 2002, Coca Cola a lansat chiar Fanta Shokata, produs pe care îl vinde în mai multe ţări balcanice, scrie AFP.
Dar, pregătită de generaţii întregi, la sfârşitul primăverii, socata nu și-a pierdut "fanii", chiar dacă piața a fost invadată de branduri occidentale. Țăranii din satele transilvănene profită de pe urma interesului manifestat de investitori din Marea britanie sau Japonia pentru florile de soc. AFP a publicat un amplu reportaj despre cum decurg activitățile într-o zi de recoltă în apropiere de satul Saschiz, în Transilvania. Jurnaliștii notează că însuși prințul Charles a fost fascinat de frumusețea ținuturilor transilvănene.
Cu grijă, scrie AFP, sute de muncitori sezonieri culeg bucheţelele de flori de soc sălbatic. Recolta este livrată unei mici companii specializată în producţia de siropuri, gemuri şi condimente, Transylvania Food Company (TFC). În 2012, transilvănenii au adunat 27 de tone de flori de soc.
Pentru că se ofilesc repede, florile de soc sunt transformate rapid în suc înainte de a fi exportate. În Marea Britanie, socata românească servește ca bază pentru siropuri şi băuturi răcoritoare fabricate de societatea Bottlegreen. Acestea sunt vândute în Marea Britanie, Canada, Australia, Hong Kong şi Japonia.
Zilierii din Transilvania primesc 2 lei (45 de eurocenţi) pe kilogramul de flori. Oamenii spun că obțin un câștig mai mare dacă își vând recolta britanicilor. An