Profesoara de Limba română Laura Tudor, de la Școala Nr.2 din Caracal, a rezolvat pentru EVZ subiectele primei probe de Evaluare Națională și spune că exercițiile au fost de dificultate medie, însă necesitau foarte multă concentrare.
"Subiectele au fost frumoase dar îi puneau în dificultate pe elevi, atât la caracterizarea personajului, cât şi la alegerea adjectivelor pronominale sau la construcţia propoziţiei predicativ"-Laura Tudor, profesoară de Limba română
EVALUARE NAȚIONALĂ 2013: REZOLVĂRI și SUBIECTE
Subiectul I
1. Sărac=bogat Mari=mici Bucurie=tristețe
2. Virgula marchează grafic o enumerare a sentimentelor băiatului odată cu revenirea acasă. Din punct de vedere morfologic şi sintactic, marchează coordonarea prin juxtapunerea a doua substantive cu funcţie sintactică de complement indirect ce determin[ adjectivul ”plină”
3. ” pe la pârguitul strugurilor” şi ”vara”
4. Prezenta personajelor ( băiatul sărac, mama acestuia- Ilinca Văduvă, învățătorul- domnul Ghervescu, fratele domnului Ghervescu- preotul şi soţia preotului) şi a naraţiunii (mod de expunere prin care se povesteşte istoria băiatului) indică faptul că textul aparţine genului epic.
5. Această secvenţa se referea atâta la bucuria, cât şi la durerea maternă în momentul despărţirii de singura ei alinare. Ilinca Văduva este mândră că băiatul ei pleacă la oraş, de aceea se străduieşte să îl aranjeze frumos împrumutând chiar pânza din sat. Durerea mamei vine din realizarea faptului că va rămâne fără singura mângâiere pe care o mai avea.
La B. Este destul de greu să realizeze o caracterizare cât de cât completă, deoarece există marea posibilitate ca ei să nu fi ştiut textul lui Al. Vlahuţă integral. Conform baremului, elevii trebuie să menţioneze două mijloace de caracterizare, directă sau indirectă şi să extragă din text două trăsături ale personajului (de exemp