În curând, din Autostrada Soarelui va mai rămâne doar asfaltul. Hoţii fură tot ce pot vinde şi cîştigă într-o zi cât un agent de pază într-o lună. Gardurile de siguranţă de pe margine lipsesc pe zeci de kilometri.
Un animal poate să intre oricând pe şosea şi să producă un accident grav. Balustradele podurilor au fost şi ele devastate, iar în faţa jafului, firmele de securitate sunt depăşite de situaţie.
"Cati sunteti pe traseu?
- Masini? 3!
- Si noaptea sunt mai dese controalele?
- Tot asa sunt cursele facute, dar n-ai cum sa previi furturile. Te fac din telefoane, v-am spus. Stau sus pe pod, stau cu binoclul si zic "a trecut" (n.r. patrula) si cam stiu ei ce timp... Pana te duci si te intorci"
Patrulele de paza ale autostrazii trec o data la trei ore prin acelasi loc. Timp suficient pentru ca hotii sa demonteze, fara sa fie deranjati, parapetii laterali ai drumurilor. Iar in ultima vreme s-au specializat. Fura treptat suruburile, apoi sistemele de prindere de la incheieturi. Asa reusesc ca in doua, trei zile sa care sute de metri de tabla, pe care statul o plateste, in acte, cu 300 de euro metrul.
Aceasta bucata de gard a fost lasata in doua suruburi, iar astazi cativa localnici ii dadeau tarcoale.
Au revenit dupa ce am trecut noi, ca sa-si vada de lucru. Singurul agent de paza pe care l-am intalnit pe cei 100 de kilometri parcursi astazi facea inventarul elementelor lipsa:
"- Ati mai facut vreunul pana acum?
- Am, da-s vechi, de luna trecuta.
- Si sunt diferente mari?
- Diferente, sigur."
Cu 20% mai putin gard, cu 10% mai putine indicatoare si parapeti, de la o luna la alta. Asa se face ca in ultimul an pagubele se ridica la 3 milioane de euro doar pe Autostrada Soarelui. Spre comparatie contractul de paza este de 2 milioane de euro pe an, dar statul are mari intarzieri l