Proiectul "Hyperloop" al lui Elon Musk a provocat entuziasmul oamenilor din lumea întreagă, chiar dacă sud-africanul a declarat că nu-l va pune momentan în practică. Cu toate acestea, rămâne o întrebare, cât de mult seamănă "Hyperloop" cu sistemele de transport gândite de inginerul românul Henri Coandă?
Răspunsul poate fi dat foarte rapid: Coandă avea ştiinţa şi posibilităţile de gândire pentru a realiza un asemenea sistem de transport, dar Musk are acum, în secolul XXI, capacitatea de a duce ideea inginerului român mai departe şi poate de a o pune în practică, la un nou nivel. Vom încerca să descriem cele două sisteme pentru a vă da seama cât de asemănătoare sunt.
Ce reprezintă sistemul Hyperloop?
Elon Musk a prezentat pe 12 august proiectul trenului de mare viteză Hyperloop, care se bazează pe introducerea în tuneluri sub presiune a unor instalaţii de transport care ar putea circula cu o viteză mai mare decât cea a sunetului.
Spre deosebire de invenţiile lui Coandă, Hyperloop nu funcţionează în vid sau în condiţii normale, ci în tuburi cu presiune joasă. "Cred că oamenii au gravitat între ideile acestea două, dar nu s-au gândit la presiunea joasă. Nu am văzut ideea pe nicăieri
În interiorul tuburilor de joasă presiune, trenurile vor fi puse pe legături fabricate din inconel, un aliaj pe care-l foloseşte şi compania de transport privat în spaţiu SpaceX. Acesta poate rezista la presiune şi căldură. Aerul este pompat prin găuri în interiorul legăturilor pentru a forma o pernă de aer, iar în partea frontală a trenului vor exista turbine jet, asemănătoare celor de pe Concorde. Un compresor turbo electric va transmite aerul sub presiune din partea frontală spre legături şi cabină. Magneţii de pe "şine" şi un puls electromagnetic vor oferi acceleraţia iniţială, iar repornirea constantă a motoarelor va ţine viteza la un anumit nivel. Nu va exi