Numărul în scădere al elevilor va determina şi o scădere a numărului de posturi didactice până în 2050, ceea ce înseamnă că ar putea exista o triere mai bună a profesorilor care ajung la catedre în viitor, arată un studiu al Centrului Român de Politici Europene.
Creşterea calităţii actului educaţional se poate face numai dacă profesorii vor fi motivaţi de salarii mai mari şi dacă se va pune un accent mai mare pe pregătirea lor practică, nu numai teoretică, fiindcă nu oricine are calităţi de dascăl.
Acestea sunt câteva dintre concluziile prezentate în studiul „Analiza politicilor de recrutare de personal pentru sistemul preuniversitar de învăţământ“, publicat luna aceasta de Centrul Român de Politici Europene şi realizat de cercetătorul Ciprian Fartuşnic.
Studiul arată că scăderea numărului de profesori ar putea genera o triere mai bună a cadrelor didactice, adică, în viitor, nu va mai fi nevoie de suplinirea locurilor din învăţământ cu personal necalificat, ceea ce se întâmplă acum.
Selectarea dascălilor buni
„Pornind de la ideea că, în viitor, numărul de candidaţi la examenele de Definitivat şi de Titularizare va fi aproximativ acelaşi cu cel de astăzi, practic, în câţiva ani, mai mulţi candidaţi vor concura pe mai puţine locuri, deci va fi o triere mai bună. Deja a început să se întâmple lucrul acesta prin faptul că Ministerul Educaţiei a mărit nota de trecere la Definitivat, de la 7, la 8“, a explicat autorul studiului pentru adevarul.ro.
Fartuşnic mai spune că o altă metodă care ar putea ajuta la trierea mai bună a cadrelor didactice o reprezintă importanţa care se acordă inspecţiilor de la clasă.
„Inspecţiile de la clasă sunt cele mai relevante, ar trebui ca acestea să conteze mai mult la media finală de la examenele de Definitivat şi Titularizare. Spre exemplu, la Definitivat, examenul scris este de trei ori mai