Sute de doctori români primesc, anual, mii de euro de la marii producători de medicamente, pentru participa la congrese medicale în străinătate. Toate companiile farmaceutice agrează practica sponsorizărilor, cu excepţia producătorilor de generice. Sursa: SHUTTERSTOCK
Scandalurile internaţionale privind sponsorizarea medicilor, dar şi scăderea bugetelor pe care statele le alocă pentru sănătate au făcut Comisia Europeană să privească cu scepticism astfel de practici, ce au ca scop stimularea prescrierii de medicamente scumpe. Din 2016, firmele de medicamente vor fi obligate să facă publice informaţii legate de numărul de medici pe care îi sponsorizează, precum şi de costuri. În SUA, s-a implementat deja acest model, în contextul reformei sanitare promovate de Barack Obama.
În ţara noastră, anual, sute de doctori pleacă la congrese pe banii companiilor farma, care le acoperă de la taxa de participare, până la bilete de avion, masă şi cazare la patru stele. Deşi oficial, companiile susţin că astfel le dau medicilor posibilitatea să se pună la curent cu noutăţile, în fapt, scopul e de a stimula prescrierea medicamentelor scumpe.
"La business mai călătoresc doar profesorii"
Participarea la un simpozion îi costă pe producători între 1.000 şi 2.500 de euro, în condiţiile în care şi taxele de participare au ajuns la câteva sute de euro. Multe dintre companii refuză să facă publice detalii cu privire la sponsorizări. Makis Papataxiarchis, directorul Janssen (Johnosn&Johnson) România şi şeful Asociaţiei Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM), a declarat că, anul trecut, compania pe care o conduce a sponsorizat 298 de medici, iar anul acesta, 60.
"Pentru congresele destinate muritorilor, se plătesc sume de până la 1.000 de euro. Pentru excursiile la mări mai calde decât Mediterana, sumele cresc. La avioane a început să fie zgârcenie m