Lucrări de Mozart şi Perez, dirijate de Giulio Prandi, vor putea fi ascultate, duminică noaptea, de la ora 22.30, la Ateneu, interpretate de Ghislieri Choir & Consort.
Articol realizat de Mioara Bâscă
Mozart a compus, în mai 1771, motetul Regina Coeli KV 108, (Antifonul Mariei pentru sfârşitul Pavecerniţei şi Vecerniei în perioada Paştelui). Lucrarea este un imn închinat Fecioarei Maria, ce face parte din Liturghie în Biserica Catolică şi în cea Reformată. În mod obişnuit are un text fix de patru versuri în limba latină: Regina cæli, lætare, alleluia:/Quia quem meruisti portare, alleluia,/ Resurrexit, sicut dixit, alleluia,/ Ora pro nobis Deum, alleluia. În versiunile mai vechi existau încă două versuri: Gaude et lætare, Virgo Maria, alleluia/Quia surrexit Dominus vere, alleluia. Adolescentul de 15 ani a gândit acest motet în patru secţiuni, părţile extreme în tempo-uri rapide încadrează două părţi lente în care rolul solistic este deţinut de o soprană.
Allegro este în Do major, cu o introducere instrumentală care pregăteşte intrarea omofonică a corului.
Discursul muzical al părţii a doua Tempo Moderato în Fa major se concretizează într-o arie elegantă şi rafinată, pentru soprană, însoţită de acompaniamentul orchestral şi de scurte intervenţii ale corului.
Lucrarea lui Perez a fost piesa principală pentru omagierea muzicienilor decedaţi
Punctul culminant al motetului este partea a treia Adagio un poco andante în la minor, solo-ul de soprană, o arie adevărată, tipic mozartiană, discret însoţită doar de instrumentele de coarde. Într-o atmosferă lirică, pe cuvintele Ora pro nobis se înlănţuie vocalizele vaporoase ale sopranei însoţite sau dublate de linia melodică a viorilor prime, celelalte instrumente oferind suportul armonic.
În partea finală Allegro (Alleluia), orchestra reapare în