De prea mulţi ani se vorbeşte în România despre necesitatea amenajării pistelor pentru biciclete, atât în oraşe, cât şi între diverse localităţi, fără a se fi realizat cu adevărat ceva. Asta în condiţiile în care Europa are deja şase trasee – numite Euro Velo – ce străbat de la un capăt la altul continentul, iar în diverse oraşe nu mai e de actualitate ideea autostrăzilor suspendate, încurajându-se drumurile speciale pentru două roţi. Iată motivul pentru care câteva mii de oameni au organizat, sâmbătă, un protest. Pe biciclete fiind, participanţii au străbătut mai multe artere ale oraşului, din Herăstrău ajungând până în Parcul Tineretului. Au format un lanţ uman în jurul Parlamentului, ca mesaj pentru decidenţii politici. Nu a fost însă uitat nici primarul Capitalei, Sorin Oprescu, acestuia cerându-i-se demisia din cauză că nici până azi nu există o soluţie clară pentru arterele dedicate bicicliştilor în capitala României.
Drumuri europene pentru biciclete
Ce poţi face cu bicicleta în Occident? Să luăm ca exemplu unul dintre cele mai frumoase trasee ce străbat Europa. Călătoria începe din Germania, traversând Austria, apoi Ungaria, coborând spre Serbia şi Croaţia. Acest traseu ar fi trebuit să continue pe teritoriul României, de-a lungul Dunării, pentru a se finaliza într-un mirific decor: Delta Dunării. La noi însă lucrurile trenează, deşi oficialităţile au spus adesea că vor susţine, chiar şi financiar, acest proiect. Dacă mergi în ţări din Europa cu bicicleta, ai la dispoziţie hărţi cu traseele pe care le poţi urma între diverse localităţi, iar la intersecţii găseşti indicatoare, să ştii încotro te îndrepţi. Dacă drumul de bicicletă străbate zone montane, ca în Austria de pildă, vezi că s-au construit podeţe şi coridoare speciale. Şi nu trebuie uitată implicarea autorităţilor, naţionale sau locale, pentru acest scop. La noi, de pildă, încă se mai