Începând din 2010, Rusia a intensificat vizibil competiția cu UE în „vecinătatea comună“, care include Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina. În 2009, UE a lansat Parteneriatul Estic (PE) pentru a aprofunda relații economice și politice cu cele șase state postsovietice. În contrapondere, Rusia a resuscitat ideea integrării eurasiatice, vehiculată încă de la mijlocul anilor ‘90, pentru reintegrarea spațiului postsovietic. În 2010, Moscova a sponsorizat formarea Uniunii Vamale Rusia-Belarus-Kazahstan (UV RBK). În 2012, această formațiune a devenit, cel puțin în acte, un Spațiu Economic Comun (SEC), iar spre 2015 integrarea trebuie să ia forma Uniunii Eurasiatice (UEA).
Spiritul competitiv
Rusia aduce o serie de argumente în favoarea proiectului eurasiatic. Moscova afirmă că proiectul eurasiatic este o alegere naturală pentru statele postsovietice care împărtășesc o istorie comună. Potrivit unor oficiali ruși, este mai bine să fii membru cu drepturi depline în UEA decât să beneficiezi de un statut de asociere ambiguu cu UE, care nu îți oferă drept de a influența decizii. Prin urmare, Moscova invită statele postsovietice în UEA pentru a extrage termenii mai avantajoşi în relații economice cu UE. Dat fiind accederea în 2012 la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), Rusia nu vede niciun obstacol de ordin juridic pentru adâncirea relațiilor UEA cu UE. Totodată, Moscova susține că UEA va reprezenta o piață imensă care va permite statelor postsovietice să reziste șocurilor economice sau financiare externe. Finalmente, argumente economice în favoarea UEA sunt suplimentate de cele ecumenice, care îmbracă forma solidarității ortodoxe, uniunii spirituale și rezistenței în fața imoralității de sorginte occidentală.
Acest discurs însă necesită o abordare critică. Este oare integrarea eurasiatică f