Interviu cu Daniel Popa, director artistic al Festivalului Național de Teatru Independent Daniel Popa, director artistic FNTI
Poți să ne explici, te rog, ce înnseamnă “teatru independent”? Există cumva și un “teatru dependent”?
Cu câteva excepții, în care reușești să obții niște fonduri de la AFCN sau de la niște privați, explicația ar fi în pricipiu asta: faci teatru independent când hainele personajului sunt ale tale. Când piesa e scrisă de un actor sau adaptată ca să nu plătești drepturi de autor. Când pentru o oră și ceva, teatrul bate filmul nu totdeauna roz al vieții tale. Când nu te gândești și nu-ți pasă ce critic a fost sau a scris despre tine. Când înțelegi că dacă te arde, poți să faci teatru oriunde găsești de la o pereche de ochi în sus. Și nu trebuie neapărat să-i privești de sus. Adică de pe scenă.
Cât despre “teatrul dependent”- orice teatru este dependent de o minima finanțare, de un text bun, de un regizor vizionar, de o trupă de actori dedicați, de un spațiu de joc care să nu alunge spectatorul- și da, de public. Și publicul pare că e destul de dependent. Și pare că e un consumator înrăit. Îl ține de ceva mii de ani. Cum să ne oprim acum? Îți dai seama în ce sevraj ar intra o lume întreagă dacă i s-ar lua hitul periodic de teatru? Glumesc. S-ar descurca. Facebook e un început bun. Toți încearcă să ne facă dependenți de postările despre teatrul pe care-l joacă în filmul vieții lor. Inyourfacebook! Am deraiat? Am nevoie de doză mea zilnică de teatru independent…de ce se întâmplă în jur. Uniți, jucăm…
Cui se adresează Festivalul de Teatru INDEPENDENT? Vreți să ajutați actorii din underground sau mai degrabă să arătați lumii că piesele de teatru nu se joacă doar la Bulandra, Odeon sau Teatrul Național din Iași?
Festivalul național de teatru INDEPENDENT se adresează întregii țări. E un act de curaj, de rezistentă, de