EVZ a aflat cât s-a strâns în visteria statului, din 2007 și până în prezent, din perceperea taxei de drum. Deși s-au colectat 1,29 de miliarde de euro, bani pentru autostrăzi nu sunt, în opinia mai marilor de la Drumuri, iar ceea ce s-a construit: s-a făcut la suprapreț. Autostrada Lugoj-Deva 1
Șefii Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) au explicat, pentru EVZ, câți bani s-au colectat de pe urma taxei de drum și ce lucrări de infrastructură s-au făcut cu acești bani.
„În perioada anilor 2008 – 2012 au fost finalizaţi 337,15 km de autostradă. Valoarea plătită pentru proiectele de autostradă aferente Coridorului Pan-european nr.IV, cu o lungime totală de 228,83 km, este de 4.176425,54 mii lei, respectiv 18.251,61 mii lei/ km (aproximativ 4,05 mil euro/km)”, au explicat mai marii de la Drumuri. Numai că, banii plătiți în cazul acestor lucrări au venit de la UE.
Pe de altă parte, pentru proiectele de autostradă cu finanţare de la Bugetul de Stat, respectiv: Autostrada Bucureşti – Ploieşti, cu o lungime de 55,5 km, a fost plătită suma de 1.897.634 mii lei, respectiv 34.191,6 mii lei/km (aproximativ 7,6 mil. euro/km), iar pentru Autostrada Câmpia Turzii – Gilău, cu o lungime totală de 52,5 km, a fost plătită suma de 3.215.530 mii lei, respectiv 61.248,19 mii lei/km (aproximativ 13,61 mil.euro/km).
Cu alte cuvinte, din banii de la buget s-au făcut doar 107 de kilometri de autostradă, deși- numai dacă se foloseau doar banii din taxa de drum- se puteau construi nu mai puțin de 215 kilometri de autostradă la munte, cu un cost mediu de 7 milioane de euro pe kilometru, sau nu mai puțin de 322 de kilometri de autostradă la câmpie, cu un cost mediu de 4 milioane de euro pe kilometru.
Un simplu calcul arată că, dacă se foloseau banii din taxă pentru construirea de autostrăzi, în prezent puteau fi gata,