A căzut deja prima zăpadă, iar meteorologii anunţă în continuare ninsori. Ne aşteaptă cod galben de vreme rea, iar dacă vei ieşi cu maşina în această perioadă, va trebui să ştii să conduci prudent. Campionul Titi Aur ne spune cum să şofăm în siguranţă iarna.
Cu ce viteză circulăm?
Viteza se adaptează în funcţie de aderenţa maşinii pe şosea. Aderenţa, pe de altă parte, depinde foarte mult de ce este pe jos: zăpadă, gheaţă fină, gheaţă zgrunţuroasă, asfalt uscat, materiale antiderapante, noroi, apă, mocirlă etc. Trebuie ştiut faptul că aderenţa e cu atât mai mare cu cât temperaturile de afară sunt mai mici. Astfel, dacă afară se înregistrează o temperatură de - 10˚C , aderenţa maşinii va fi mult mai bună decât la temperaturi de 0˚C. Dar şoferii nu ştiu acest lucru. Dovadă sunt accidentele care se produc mai ales la prima zăpadă a sezonului rece. Afară încă e cald, zapada e apoasă - iată mediul propice pentru accidente rutiere.
Pneurile de iarnă, aderenţă scăzută pe gheaţă
Cauciucurile de iarnă se comportă diferit pe zapadă şi pe gheaţă. Dacă pneurile de vară se comportă prost indiferent de ce avem pe jos, pneurile de iarnă au o aderenţă bună pe zăpada bătătorită şi o aderenţă foarte scăzută pe gheaţă şi polei. Cauciucurile de iarnă îţi dau curaj să mergi pe zapadă, simţi maşina sigură şi nu mai iei în calcul faptul că urmează să intri pe o porţiune de şosea îngheţată. Astfel, şoferul nu reduce din viteză, iar anvelopele, odată ce au intrat în zona alunecoasă, îşi pierd brusc aderenţa.
Aşa testezi aderenţa!
Este recomandat ca, înainte de a porni la drum, imediat ce ai ieşit cu maşina pe stradă, să verifici aderenţa anvelopelor. Într-o zonă puţin circulată frânează brusc şi vezi cum se comportă maşina. Un alt test este să tragi de volan stânga - dreapta şi să urmăreşti dacă menţii direcţia de mers sau, dimpotrivă, derapezi. Doar în ace