Oxford Analytica a realizat un studiu în care arată că presa din România nu mai joacă un rol pozitiv în formarea opiniilor politice. Prestigiosul institut de consultanţă politică Oxford Analytica (OXAN) a publicat o analiză în care arată că trusturile media controlate de Vîntu, Patriciu şi Dan Voiculescu şi-au coordonat, în 2009, atacurile împotriva lui Traian Băsescu. Sursa: Mediafax
1 /.
Potrivit acestei analize, strategia televiziunilor lui Vîntu şi Voiculescu este să reducă interesul publicului pentru politică. Această strategie a avut efect la alegerile parlamentare din 2008, când mai puţin de 40% din electorat s-a prezentat la urne.
"Barajul de relatări ostile ar putea fi în spatele deciziei (lui Traian Băsescu - n.r.) de a-şi amâna până în toamnă anunţul privind o candidatură pentru al doilea mandat”, apreciază OXAN.
În plus, analiza susţine că Băsescu este „sub tirul media”, iar popularitatea sa ridicată, reflectată în sondaje, a scăzut odată cu deziluzia publicului faţă de întreaga clasă politică, urmare a efectelor crizei economice.
Presa „înveninează”
Analiza think-tankului britanic - care are ca subiect „influenţa trusturilor de presă în bătălia pentru putere” - mai arată că Vîntu a avut două întâlniri „bine mediatizate” cu rivalul lui Băsescu, Mircea Geoană, şi se bănuieşte că trustul Realitatea-Caţavencu îl susţine pe liderul PSD. Oxford Analytica aminteşte şi de faptul că proprietarul televiziunilor Antena, Dan Voiculescu, „un politician cu un backgoround în comerţul exterior în era comunistă”, este aliat cu PSD de peste un deceniu.
OXAN este extrem de critic la adresa unei mari părţi a presei din România, „care pare a fi o extensie a intereselor de afaceri”. „Proprietatea concentrată în mâinile câtorva personaje bogate a condus la schimbări dramatice. Jurnalismul de inv