Contractele pentru infrastructură se vor putea atribui fără licitaţii Sursa: VLAD STĂNESCU
Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional, Dan Şova, a publicat, pe site-ul SGG, un proiect al legii parteneriatului public privat (PPP), care exclude posibilitatea atribuirii contractelor prin licitaţii. Proiectul prevede o singură procedură de atribuire a contractelor PPP: dialogul competitiv.
În 2008, fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, descria astfel procedura dialogului competitiv: „Comisia se uită la oferte şi decide să deschidă dialogul competitiv cu patru firme, de exemplu. Dialoghează cu ele cam ca în Arta Conversatiei, le intreabă de una, de alta (...) şi la urmă decide că cel mai fructuos dialog l-a purtat cu firma X”.
În 2010, preşedintele Traian Băsescu a respins un alt proiect de lege privind PPPurile, tocmai din cauză că astfel de contracte nu erau acordate prin procedura licitaţiei, ci prin negociere. Aşa cum este descris dialogul competitiv în proiectul lui Şova, principala etapă a procesului de atribuire a contractului este tot negocierea cu investitorii privaţi.
Legea iniţiată de Şova prevede o procedură a dialogului competitiv extrem de complicată, unele din criteriile de atribuire - precum „calităţile estetice” sau „calitatea şi natura inovatoare ale ofertei” - fiind subiective. ŞOVA SUPRALICITEAZĂ: Autostrada Comarnic – Braşov va fi gata în 2015
Oferte ascunse
Proiectul lui Şova permite ca autorităţile statului să ţină învăluite într-un relativ secret ofertele de încheiere a unor contracte în regim PPP cu valoare de până la cinci milioane de euro. Anunţurile de selecţie pentru contracte până în acest plafon se publică doar în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice). În 2010, Băsescu respingea legea PPP-urilor şi din acest motiv.
„Apreciem util ca legiuitorul să asig