Numărul clienţilor nemulţumiţi ai băncilor, ce formează grupuri pe internet, creşte alarmant de la o zi la alta. Peste 12.000 de români cu credite s-au aliat şi vor să dea băncile în judecată.
De cealaltă parte, băncile comerciale nu se tem de ofensiva clienţilor şi nu renunţă la clauzele abuzive din contractele de credit.
Astăzi a expirat termenul de 90 de zile până la care băncile au fost obligate să aplice prevederile Ordonanţei 50/2010 contractelor de credit aflate în derulare. Numai că unele prevederi neclare ale actului normativ le-a permis băncilor să le interpreteze în favoarea lor. Astfel, unele comisioane, cum este cel de risc, nu au fost eliminate ci redenumite sau valoarea lor a fost adăugată altor comisioane.
De asemenea, multe bănci au crescut marja fixă aplicată dobânzii, deşi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor preciza că acest lucru este posibil numai cu acordul clientului. Totuşi, foarte mulţi clienţi nu şi-au primit actele adiţionale nici până ieri, ultima zi de semnare a documentelor. În plus, potrivit interpretărilor bancherilor, actele adiţionale la contracte mai pot fi semnate sau refuzate pe parcursul a încă două săptămâni.
Mii de clienţi s-au hotărât deja să dea în judecată băncile, considerând că acestea încalcă prevederile OUG 50/2010, dar şi unele reglementări mai vechi. Ei cer, spre exemplu, rambursarea comisionului de risc perceput pe perioada desfăşurării creditului, a banilor primiţi de bancă în urma modificării abuzive a dobânzilor sau ca urmare a calculării în mod greşit a dobânzii.
Avocatul Gheorghe Piperea a semnat deja contracte de asistenţă juridică cu 500 de clienţi ai Volksbank şi 530 de clienţi ai BCR. „În cazul celor două bănci există intenţia de a declanşa procese, în care să îi reprezint eu sau alte case de avocatură, manifestată din partea a 3.700 de clienţi Volksbank şi 1.0