Săpăturile pentru tunelul elveţian au durat 17 ani. Totul a început, în stil elveţian, cu un referendum. Televiziunea elveţiană a transmis ieri în direct timp de şapte ore ceremonia ce a marcat încheierea săpăturilor la tunelul feroviar Gotthard, cel mai lung din lume.
VEZI AICI VIDEO!
Autorităţile şi mass-media din Elveţia au prezentat tunelul drept „o minune a tehnicii" sau „tunelul secolului" şi au invitat politicieni de la Bruxelles, printre care şi comisarul pentru Transporturi, Siim Kallas, precum şi alte personalităţi să asiste la momentul în care o freză gigantică, dar cu un nume gingaş „Sissi", a străpuns ultimul metru şi jumătate de stâncă.
Citiţi şi: Cel mai lung tunel de cale ferată din lume
Înainte de acest eveniment, a fost ţinut un moment de reculegere pentru cei şapte mineri care şi-au pierdut viaţa de-a lungul lucrărilor care au început încă din 1993, în urma unui referendum. Sute de jurnalişti au ţinut să relateze de la faţa locului, „cei mai exotici" fiind ziariştii din Japonia şi de la postul Al-Jazeera.
Cooperare europeană
La tunelul care străpunge masivul Gotthard pentru a lega localităţile Erstfeld şi Bodio au lucrat circa 2.500 de mineri. Doar 580 sunt elveţieni, cei mai mulţi sunt germani (o treime), la care s-au adăugat austrieci, italieni, portughezi şi turci. Pe o perioadă determinată au fost şi mineri din Africa de Sud, iar limba care a răsunat în tunel a fost engleza, scrie cotidianul „Neue Züricher Zeitung".
După consolidare, se va trece la instalarea liniilor de cale ferată care vor fi date în folosinţă în 2016 sau 2017 şi vor scurta cu o oră şi jumătate durata călătoriei dintre Zürich şi Milano. Proiectul NEAT, care va continua prin construirea unui alt tunel, va costa în jur de 20 de miliarde de franci elveţieni (circa 15 miliarde de euro). Cele 24 de milioane de t