SANATATEA ADOLESCENTULUI Esecul la examene este poate primul episod de acest gen din viata unui tanar. De aceea el il resimte ca si cum ar fi cel mai grav. "Nu sunt bun de nimic... Daca acum, cand am invatat atat de mult, nu am reusit, niciodata nu voi fi in stare sa obtin ceea ce vreau..." Tinerii care nu au obtinut rezultatele la care se asteptau reactioneaza negativ in fata acestei experiente.
"Mai intai trebuie sa definim termenul de esec. Dupa parerea mea nu putem vorbi de un esec cu mari implicatii psihologice decat in cazul adolescentilor care au depus eforturi pentru a invata, care s-au straduit si au fost motivati, dar care au obtinut rezultate neasteptat de mici", crede Marina Cavassi, psiholog principal in cadrul Ambulatoriului de Specialitate al Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu". In functie de nivelul de aspiratie al copilului, trairea acestui esec in plan psihologic poate fi mai dureroasa in cazul celor care se asteptau, de exemplu, sa ia 9 si au luat 8,50. Tinerii insuficient sau inegal pregatiti, care chiar rateaza examenul, nu au asteptari prea mari si deci nu sufera prea mult.
Parintii si profesorii
In primul rand conteaza foarte mult setul motivational cu care a pornit la examen adolescentul. Iar aici un rol esential il au familia, profesorii si chiar si meditatorii. Pentru ca tinerii merg la examene cu ideea ca trebuie sa ia o anumita nota, pe care le-a configurat-o in minte profesorul de la meditatii: "Tu esti de 9", de exemplu.
Intre nivelul de pregatire al copilului si performantele la examen intervin foarte multe variabile. Unele tin de adolescent: maturitatea lui emotionala si capacitatea de a face fata unei situatii de examen, care este destul de stresanta. Unii tineri, care sunt mai fragili emotional, reactioneaza disproportionat in preajma examenului, chiar daca s-au pregatit foarte bin