Pe fondul crizei financiare interne, declanşate in 2008, autorităţile americane se confruntă, potrivit celor mai recente sondaje, cu insatisfacţia populaţiei ȋn privinţa statutului de jandarm al sistemului internaţional.
Preşedintele Obama, în pofida schimbării unghiului de abordare a politicii externe, a pierdut bătălia în Congres, obţinând un buget total al Statelor Unite, pentru anul 2014, de aproximantiv 47.8 miliarde de dolari, cu 20% mai puţin decât ceruse inţial.
Aproximativ unu la sută din bugetul pe anul fiscal 2014 este destinat afacerilor externe. Guvernul american alocă aceşti bani programelor de dezvoltare durabilă (comerţul, securitatea, imigraţia, echilibrele macroeconomice) a partenerilor, a regimurilor democratice cu care cooperează, deoarece un stat democratic este şi un stat predictibil şi deci mai uşor de cooperat cu el. Este cât se poate de pragmatic să ajuţi pe cei care contribuie la ȋndeplinirea propriilor tale interese.
Ȋn ceea ce priveşte finanţarea pentru democraţie şi drepturile omului, aceasta reprezintă nouă la sută din totalul cererii de asistenţă externă pentru anul fiscal 2014, mai puţin de o zecime din cei unu la sută din bugetul total al SUA. Propunerea administraţiei va sprijini iniţiativele importante, care protejează şi promovează democraţia, statul de drept, precum şi drepturile omului prin:
o Finanţare flexibilă acordată schimbărilor democratice din Orientul Mijlociu prin Fondul de stimulare acordat Orientului Mijlociu şi Africii;
o Creşterea finanţării pentru regiunile prioritare, inclusiv Asia si Africa;
o Finanţare robustă pentru ţările şi teritoriile prioritare, inclusiv Afganistan, Mexic, Sudanul de Sud, Cisiordania şi Gaza, Birmania. Aşa cum era de aşteptat, având ȋn vedere că suma absolută a scăzut, creşterile din unele zone sunt echilibrate de scăderi în altele. Exemple în ac