Apple a introdus ieri două noi tablete iPad, iPad Air şi iPad mini 2, împreună cu o colecţie nouă de Mac-uri. Dar acestea sunt titlurile mari, în fundal însă au existat două anunţuri care schiţează viitorul industriei şi este unul în care Microsoft nu mai poate cere sute de dolari pe produsele sale.
Apple a introdus iPad Air şi iPad mini 2, dar nu înainte de a spune că Mac OS X Mavericks, cea mai nouă versiune a sistemului de operare, va veni fără vreun cost, iar suitele iWork şi iLife vor putea fi actualizate gratuit, iar pentru noile dispozitive sunt oferite gratuit. Ce înseamnă aceste două anunţuri? Ceea ce ar trebui, adică Apple care se grăbeşte lent spre viitorul în care programele şi actualizările sistemelor de operare nu vor mai fi coloana vertebrală a veniturilor.
În primul rând, Mac OS nu a fost nicicând mai iefin ca acum, când e gratuit. Mai întâi a fost la un preţ de 129 de dolari, apoi a ajuns în 2009 la 29 de dolari, cu Mac OS X 10.6 Snow Leopard, iar la versiunea 10.8 a scăzut preţul până la 19 dolari. A ajuns în prezent la 0 dolari. La polul opus este Microsoft cu actualizare gratuită la Windows 8.1, doar dacă vii de la Windows 8, pe când preţul de raft e de 120, respectiv 200 de dolari pentru versiunea Pro.
Trebuie menţionat şi că Apple a renunţat să facă mai multe versiuni, Pro sau nePro, ci una singură pentru toţi utilizatorii. Şi Microsoft avansează în acest domeniu, după ce în vremea Windows 7 avea prea multe varietăţi pe acelaşi sistem de operare. De fapt, strategia americanilor de la Apple nu e nouă, ci e aplicată din 2007, cu succes, pe iPhone. Din 2010 pe iPad, iar Microsoft face acelaşi lucru pe Windows Phone (aproximativ). Ce îşi asigură Apple cu această strategie e lipsa fragmentării, după cum se vede în lumea iOS, rapiditatea actualizării, dar asta anunţă şi sfârşitul profiturilor de sute de milioane de dolari din sisteme