Romanul „Bel Ami", de Guy de Maupassant, se distribuie, joi, împreună cu „Adevărul", la preţul de 36 de lei. Corupţie şi manipulare, iată drumul spre reuşită în ziaristică în Parisul sfârşitului de secol XIX.
În scurta sa existenţă, prozatorul francez Guy de Maupassant (1850-1893) a avut o carieră literară remarcabilă, reuşind să scrie atât în linia realistă a epocii, pe urmele lui Balzac, cât şi în siajul literaturii fantastice.
După ce a luptat în Războiul Franco-Prusac, a intrat în cercul celebrului Flaubert, beneficiind din plin de protecţia cunoscutului scriitor, care l-a prezentat unor somităţi ca Émile Zola, Henry James şi Ivan Turgheniev.
„Bel Ami", cel de-al doilea roman al autorului, pe care Editura Adevărul îl oferă în traducerea românească semnată de Garabet Ibrăileanu, pune sub lupă lumea imundă a ziaristicii, creionând astfel o cronică de moravuri.
Manipularea, corupţia şi intriga de salon sunt „cheile" care deschid drumul spre afirmare sau cel puţin acesta este cazul lui George Duroy, de la publicaţia „La vie française".
Salonul este spaţiul în care se fac şi se desfac destine, atât cele care ţin de viaţa privată, cât şi cele care se desfăşoară în spaţiul public. Moravurile epocii sunt înfăţişate în bună tradiţie realistă de Maupassant, romanicerul creionând portretul unei societăţi dominate de viciu, în care manipularea şi corupţia sunt treptele pe care se urcă spre succes.
În Oraşul Luminilor, aşa cum este el înfăţişat în „Bel Ami", capitalul economic şi capitalul simbolic sunt incompatibile. Cu alte cuvinte, profesioniştii, artiştii şi oamenii de cultură în general se bucură de capital simbolic, dar le lipseşte cel financiar. Şi invers, bogătaşii fără capital simbolic fac jocurile cu ajutorul capitalului economic de care beneficiază.
„Bel-Ami" de Guy de Maupassant apare împreună cu ziarul „Adevărul Moldova" d