Cristian Munteanu, românul care coordonează creaţia reţelei TBWA\ pentru Europa Centrală şi de Est, povesteşte cum conduce proiectele publicitare în 18 ţări La începutul acestui an,
Cristian Munteanu, românul care coordonează creaţia reţelei TBWA\ pentru Europa Centrală şi de Est, povesteşte cum conduce proiectele publicitare în 18 ţări
La începutul acestui an, Cristian Munteanu şi-a făcut bagajele şi s-a mutat la Viena. După nouă luni, călătoria cu avionul prin Europa i se pare ca un drum cu metroul.
Adevărul: Câte bilete de avion ai strâns în ultimele nouă luni?
Cristian Munteanu: Hahahaha... foarte multe. De la un moment încolo, te simţi în avion ca în autobuz. Zbor până la Praga de parcă aş lua metroul până la Costin Georgian.
Şi obişnuinţa asta de a călători te face să realizezi cât de mică este lumea şi în ce fel se face business în ziua de azi, în Europa unită. Te face să realizezi cât de mică este piaţa de la noi şi cât de închis gândesc oamenii care nu cunosc realităţile din alte pieţe. Dacă vrei să înţelegi ceva din businessul ăsta trebuie să călătoreşti.
Care a fost ţara care ţi-a pus cele mai multe probleme legate de creaţie?
Nicio ţară nu mi-a pus probleme legate de creaţie. Statutul meu este unul consultativ, aşa că de problemele astea se ocupă directorii de creaţie locali. TBWA\ are, din fericire, directori de creaţie buni în mai toate ţările.
Fiecare ţară are un anumit stil al comunicării. Există ţări al căror "stil publicitar" se aseamănă cu cel din România?
Nu aş merge până acolo încât să vorbesc despre stiluri în publicitate specifice fiecărei ţări. Oricum, nu în partea asta de lume.
Poate englezii au un fel de a înţelege advertisingul, sau japonezii, un fel de a tăia spoturile TV de 15 secunde, sau italienii, un talent pentru pouring shoturi (secvenţă des folosită în