Românii fură până şi startul la Black Friday. Goana după profit a comercianţilor, mai ales în vremuri de criză, nu poate fi stăvilită cu nici un chip. Cu toate astea, campania planetară de promoţii demonstrează posibilitatea unui capitalism cu costuri mai scăzute: un afacerism cu faţă umană.
În SUA, ultima vineri din noiembrie deschide sezonul de cumpărături de Crăciun. Ea urmează imediat Zilei Recunoştinţei, ceea ce este firesc, în logica consumistă a vieţii. Cum poate fi exprimată mai bine recunoştinţa decât prin oferirea unui cadou? Aşa că ce şi-au zis comercianţii americani: să începem sezonul cadourilor cu nişte promoţii. care, funcţie de mersul treburilor, pot continua pe toată perioada lunii decembrie. Şi uite-aşa, până şi Crăciunul a intrat în logica consumismului. Cum însă conceptul de piaţă a cuprins toată planeta, iată că şi Black Friday se globalizează, ajungând şi la noi.
Multe s-au scris şi se vor mai scrie despre promoţii, cadouri, comercializarea sărbătorilor etc. Deocamdată, remarc doar câteva chestiuni, legate strict de Black Friday.
1. Orice campanie de promoţii arată că, în economia de piaţă, afacerismul poate fi mai uman. Mergând pe principiul adaos comercial mic + vânzări mari = profit imediat, capitalismul ne arată că preţurile reale de vânzare ale unor produse pot fi mai mici. Depinde însă de produs. De regulă, am observat că promoţiile se fac pentru produse faţă de care se doreşte o lichidare de stoc sau, cel puţin, un volum mare de vânzări la produse din zona de main-stream (calitate medie). În cazul produselor high-end (calitate de top) logica de piaţă este exact contrară, aşa că nu vă aşteptaţi să apară în Black Friday: preţurile sunt artificial ridicate chiar de la lansare, deoarece sunt destui doritori de astfel de produse.
2. Ca la orice promoţie, succesul este proporţional cu dorinţa cumpărătorilor. Este