Habib Tanvir şi Kristian Smeds au pus în scenă „Unchiul Vania”, de A.P. Cehov De ieri: Habib Tanvir
Personalitate plurivalentă - jurnalist, dramaturg, poet şi regizor -, Tanvir a fost unul dintre cei mai importanţi oameni de teatru indieni ai secolului XX. Membru timp de şase ani al Parlamentului indian, Tanvir a fost implicat în numeroase proiecte sociale şi politice. Înainte de a se muta la Delhi şi de a-şi începe cariera în teatru, a trăit nouă ani în Bombay, unde şi-a câştigat existenţa jucând în filme de duzină.
După o perioadă de pregătire petrecută la teatrul Old Vic şi după câteva călătorii în Europa, s-a întors în India pentru a pune bazele unui teatru independent. În urma experienţei europene, teatrul lui Tanvir - axat iniţial pe improvizaţie - a devenit un melanj inedit între stilul oriental şi cel occidental. În spectacolele sale, actorii profesionişti jucau alături de amatori, vorbitori ai dialectului Chattisgarhi.
De azi: Kristian Smeds
În 2001, Smeds a făcut un pas pe care mulţi dintre admiratorii lui l-au catalogat drept sinucigaş: după câteva spectacole de succes în Helsinki, artistul finlandez a acceptat postul de director al unui teatru obscur din Kajaani, un oraş mic din nordul Finlandei, situat într-una dintre cele mai sărace şi mai friguroase zone ale ţării.
Spre surprinderea criticilor, în mai puţin de un an, teatrul din Kajaani intrase în atenţia celor mai importante festivaluri europene, iar Smeds îşi câştigase deja reputaţia de copil teribil al nordului.
Deşi e invitat frecvent să colaboreze cu marile teatre din Occident, Smeds preferă să lucreze în spaţiul est-european. „Melancolia nordicilor îşi găseşte un ecou în scrierile lui Dostoievski, Tolstoi şi, bineînţeles, Cehov. Lejeritatea textelor engleze şi dialogurile fluide îmi sunt străine. Tăcerea şi