Printele Mihai Sămărghiţan, unul din cei mai vechi, cunoscuţi şi iubiţi preoţi din Sibiu, a povestit pentru Adevărul cum se desfăşurau slujbele de Înviere înainte de Revoluţie.
Preot paroh din 1976 la „Biserica dintre Brazi”, una din cele mai cunoscute din Sibiu, părintele Sămărghiţan îşi aminteşte că, şi înainte de 1989, lumea venea în număr foarte mare la Înviere. Intelectualii, prelucraţi în prealabil în comitele de partid, veneau însă în număr mic şi discret, să nu fie văzuţi pentru că riscau să aibă probleme.
„Sigur că din discuţii cunoaştem un adevăr, şi anume că mulţi dintre intelectualii României, cei din armată, învăţământul, chiar şi medicii veneau totuşi cu o reţinere, să nu-i vadă, erau prelucraţi în comitetele lor de partid locale să nu meargă. Dacă erau văzuţi, cel puţin armata şi învăţământul, erau cei mai oropsiţi”, povesteşte părintele Sămărghiţan.
Intelectualii cu funcţii de conducere mergeau la slujbe la mânăstiri
Mulţi dintre cei cu funcţii de conducere evitau tocmai din acest motiv bisericile din oraş şi alegeau să meargă la slujbe la mânăstiri, unde nu erau cunoscuţi.
„Depindea de funcţiile pe care le aveau. Dacă erau conducători de instituţii sigur că ei nu veneau pe faţă, majoritatea auzeam că mergeau pe la mânăstiri, mergeau în locuri unde erau siguri că nu sunt cunoscuţi”, povesteşte părintele Sămărghiţan.
Slujba de Înviere începea la 4 dimineaţa. Se citea pastorala, în care era pomenit obligatoriu Nicolae Ceauşescu, iar de la slujbe nu lipseau niciodată oamenii securităţii.
„De praznicele împărăteşti, Crăciun şi Paşti, episcopii locului ne trimiteau pastroralele care se citeau în zilele de sărbători. Atunci erau obligaţi ca cel puţin o dată sau de două ori să fie pomenit cu numele conducătorul în pastorală. Veneau la slujbe dintre securişti, insp