Companiile franceze de publicitate au devenit, în ultimii ani, tot mai libertine în modul de prezentare a produselor sau ideilor pe care le promovează. Sursa: The Independent
Aşa se face că, o ultimă reclamă antifumat în care este înfăţişată o adolescentă îngenuncheată în faţa unui bărbat, sugerându-se astfel un act de sex oral forţat, a stârnit un val de proteste în Franţa.
“Fumatul te face sclavul tutunului” este sloganul campaniei iniţiate de un grup de sprijin pentru drepturile nefumătorilor. Organizaţiile feministe din Franţa şi asociaţiile care susţin importanţa familiei consideră reclama drept una “scandaloasă” şi “contraproductivă”.
De celalaltă parte, compania care a realizat reclama este de părere că numai o campanie violentă poate avea impactul scontat în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 13 şi 15 ani.
Sfaturile cuminţi, fără impact
Marco de la Fuente, conducătorul proiectului comandat de agenţia de publicitate “BDDP et Fils”, spune că vechile argument de genul “fumatul este dăunător sănătăţii” nu mai funcţionează. Mesajul transmis de controversata imagine este acela că tutnul este o formă de supunere, asemănătoare sclaviei sexuale. “În imaginaţia colectivă, sexul oral este simbolul perfect al supunerii”, afirmă de la Fuente, citat de “The Independent”.
“Tinerii se consideră invincibili, nemuritori. Teama de exploatarea sexual îi sperie însă mai mult decât orice boală”, este de părere Gérard Audureau, preşedintele asociaţiei “Les Droits des Non-fumeurs”, care a cerut realizarea reclamei.
Difuzarea acesteia în baruri, cluburi şi în media a fost îndelung criticată mai ales de grupurile de feministe care spun că “amestecarea dependenţei de tutun cu sexul este ridicolă şi scandaloasă”.
În România, cu Mihaela Rădulescu
În urmă cu doi ani, un