Vânzările de mărci private au ajuns să reprezinte circa 12% din totalul pieţei locale de retail în volum, pondere în creştere accelerată în ultimii ani, în condiţiile în care în 2007 acestea acopereau doar 2% din piaţă, potrivit GfK. Creşterea faţă de anul trecut este de 3 puncte procentuale, de la o cotă de piaţă de 9%, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare.
Numărul de gospodării care au cumpărat cel puţin o dată o marcă privată din orice format de retail a atins potenţialul maxim încă din 2011, mai mult de 9 din 10 gospodării din România achiziţionând mărci private.
Astfel, dacă până acum creşterea segmentului era influenţată de atragerea de noi cumpărători, în 2012 piaţa a atins o etapă de consolidare, în care cumpărătorii devin loiali mărcilor private. Aceştia fie cumpără din ce în ce mai multe categorii, fie cumpără în mod repetat aceleaşi produse.
Cea mai bună dezvoltare se poate vedea în segmentul de produse alimentare, unde mărcile private acoperă 17% din valoarea totală pentru consumul casnic. Anul 2012 a adus creşteri importante ale mărcilor private în categorii precum caşcavalul (+8 puncte procentuale din total categorie), iaurtul simplu (+7 puncte) şi cerealele de mic dejun (+6 puncte).
Mărcile private au o prezenţă bună şi în segmentul produselor de îngrijire a casei, unde acoperă 11% din valoarea totală. Cel mai frecvent, produsele din hârtie - şerveţele, şervete de bucătărie, şerveţele umede sau hârtie igienică - sunt vândute sub eticheta "marcă proprie".
"Diversificarea categoriilor şi a segmentelor de piaţă pe care pătrund - dezvoltarea brandurilor de nişă, intrarea pe segmente premium şi super-premium - dar şi intensificarea activităţilor de marketing şi de comunicare sunt motoarele de creştere pentru produsele marcă proprie", a declarat Raluca Răschip, consumer goods & retail dir