Claudiu Şerban, directorul Editurii Evenimentul şi Capital, şi Mihnea Vasiliu, directorul Ringier România, vorbesc despre declinul publicaţiilor în 2010 şi despre perspectivele pentru anul acesta.
Anul 2009 a zguduit din temelii presa scrisă din România, ducând la falimentul câtorva publica ţii. Anul 2010 a fost puţin mai blând, iar anul 2011 abia a început. Am întrebat doi tineri manageri ai unor companii care editează ziare şi reviste, Mihnea Vasiliu, directorul general Ringier România, şi Claudiu Şerban, directorul general Editura Evenimentul şi Capital, cum va arăta presa scrisă în noul an.
EVZ: Descrieţi anul 2010 al presei scrise.
Mihnea Vasiliu: Anul 2010 a fost greu pentru presa scrisă întrucât piaţa de publicitate pe print a mai scăzut cu 30% faţă de 2009, care, la rându-i, a scăzut cu 50% faţă de 2008. Cele mai afectate au fost ziarele şi, dintre ziare, cele "reference", adică cele "serioase". Mai puţin lovit este sectorul revistelor, cu căderi mai mici de tiraje şi de advertising.
Claudiu Şerban: Un an greu, dar am avut avantajul că ne aşteptam, spre deosebire de 2009 care ne luase prin surprindere, cu scăderi de publicitate de 50%. În 2010, cred au fost scăderi de publicitate de 10%-15%, în presa scrisă.
Cu ce minusuri intră ziarele în 2011?
M.V.: Există perspectiva unei posibile noi scăderi a pieţei de publicitate pe sectorul respectiv, poate de 10%. Nu văd nici creşteri de tiraj, decât la publicaţiile care vor suprainvesti în marketingul de tip promoţii şi la cele care vor folosi inserturi, cu menţiunea că şi aici piaţa se saturează şi va exista o presiune pe preţ. Problema superpromoţiilor e că ele nu-şi scot banii, adică sumele investite nu sunt recuperate prin profitul incremental (foarte mic) adus de creşterea de tiraj.
C.Ş.: În primul rând, cu bugetele de publicitate, care au scăzut mu